לחם פרסי נאן ברברי

לחם פרסי או בשמו המקורי נאן ברברי. לחם שהוא מן שילוב טעמים בין בייגל'ה ירושלמי לפרעצל או חלה. לחם ממשפחת הלחמים השטוחים (יש אחד כזה באתר שנקרא לחם שטוח שהוא מתכון טורקי)
קחו בחשבון שלחם הנאן ברברי טעים ממש כזה שאי אפשר להפסיק לנשנש.

פירוש השם נאן ברברי זה בעצם לחם של ברברים, טוענים שמקורו דווקא בתקופת נסיונות הכיבוש הטורקיים. הלוחמים העות'מאנים הביאו איתם לפרס את הלחם השטוח שלהם – קלאג'י, שהיה עשוי אז מסובין, והאמינו שהוא תורם לחוזקם ונותן להם כוחות על אנושיים. הפרסים שזלזלו בחיילים הטורקים ובתרבותם קראו להם ברברים ומכאן נולד שמו החדש של הלחם. הלחם בגירסתו המודרנית מצופה בעיסה שהיא מעין רביכה עם מעט אבקת סודה – דבר אשר מקנה ללחם את טעמו, מרקמו וריחו הייחודי. הלחם הברברי הפך עם השנים למאד פופולרי באיראן והוא המאכל הנפוץ ביותר המוגש בעיקר בבקרים לצד גבינת תבריז העשויה מחלב כבשים והמקבילה לגבינה הבולגרית שלנו (המידע והטקסט על מקור השם לקוח מתוך אתר וואלה, מהטור של מירב שיינר אהובתי) .

כבר הרבה זמן שבא לי להכין את הלחם הזה ובגלל שאני לא פרסיה אז לא ידעתי איך לגשת ללחם הזה אז נכנסתי לשני מתכונים של מירב שיינר ושל בלוגרית בריטית שמשחזרת מתכוני עדות שמצאתי בפיינטרסט ושילבתי בין המתכונים והוספתי קצת טאצים משלי.. יצא מושלם.
בקיצור, אל תתלבטו אם להכין או לא כי ברגע תכינו אתם הולכים להתאהב בלחם הזה בלי לחשוב פעמיים.

מוזמנים לעקוב אחריי באינסטגרם כדי לראות סרטוני הכנת מאכלים, קבלת טיפים ותמונות:

https://www.instagram.com/etimoshehaviv_crunchit/

אחרי ציפוי, עיצוב ושומשום. לפני כניסה לתנור

הציפוי המבושל שמורחים מעל הבצק

לחם פרסי נאן ברברי / קראנצ'ית:

לבצק: 
550 גרם קמח לבן מנופה
כף שמרים יבשים (8-10 גרם)
2 כפיות סוכר (10 גרם)
כפית דבש
330-340 גרם מים (כוס ושליש)
כף שטוחה ומחוקה מלח – 15 גרם
2 כפות שמן זית

לציפוי (מבושל) :
1/2 כוס מים (120 גרם)
1 כף קמח – 10 גרם
כף אבקת סודה לשתייה 8 גרם
כפית דבש

לפיזור מעל:
שומשום לבן
שומשום שחור או קצח
מעט מלח גס

לפתיחה:
סולת או קמח סמולינה

הכנה:
לבצק:
להכניס לקערת המיקסר קמח ושמרים ומערבבים, מוסיפים את שאר הרכיבים ולשים במשך כ 8 דקות. מתפיחים בקערה משומנת קלות עד הכפלת הנפח.

לציפוי:
מבשלים את כל הרכיבים יחד כ 2 דקות או עד שהעיסה מסמיכה, כל הזמן תוך כדי בחישה. מכבים אש ומניחים בצד לצינון העיסה.

הכנת הלחם:
לחלק את הבצק ל 3 חלקים שווים, כל חתיכת בצק לפתוח לצורת אליפסה,להניח על נייר אפיה עם מעט סולת או סמולינה ולהתפיח בצורה שלו כ -30 דקות, אחרי ההתפחה למרוח מהציפוי על כל חתיכת בצק שפתחנו ולסמן את הצורה עם האצבעות לאורך כל הלחם (הלחם מתארך תוך כדי מגע) . לסיום לפזר את השומשום (ניתן לפזר גם קצח אם אוהבים וגם קצת מלח גס) .
להכניס לתנור שחומם מראש לחום של 240‪
מעלות כאשר תבנית תנור או משטח אפיה מתאים (אבן שמוט, פאסט אנד קראסט, משטח נירוסטה וכיו"ב) נמצא בפנים ומתחמם יחד עם התנור כ 40 דקות קודם לכן, לפני שמכניסים את המאפה פנימה.
לאחר שהבצק מוכן עם הצורה שלו והציפוי מעל להכניס יחד עם נייר האפיה שהוא תפח עליו לתוך התנור על משטח האפיה הרותח שבתנור (תבנית הפוכה/אבן שמוט /משטח נירוסטה וכיו"ב) לאפיה במשך כ 18 דקות או עד השחמה (כמובן תעקבו לראות לפי התנור שלכם).
לזלול בהנאה:)

מתכון לחם פרסי נאן ברברי
בהצלחה ובתיאבון, אתי:)

דירוג
שם המתכון
לחם פרסי נאן ברברי
תאריך פרסום
זמן הכנה
ממוצע
41star1star1star1stargray Based on 1 Review(s)

4 thoughts on “לחם פרסי נאן ברברי

    1. אם התבנית במיקום הנכון אין סיבה שהלחם ישרף. התבנית בשליש האמצעי או התחתון (תלוי בתנור עצמו). כמו כן, התנור מחומם מראש כ 40 דקות קודם. המאפה עצמו בתנור בערך 18 דקות.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *