פסטל / בסטיל טבעוני

בסטיל או פסטל? איך אתם קוראים לקציצה המופלאה הזאת? עטופה בתפוחי אדמה במרקם קטיפתי ומלאה בכל טוב.. כל אחד ממלא לבחירתו.. אז אני הפעם מילאתי בהפתעה גמורה וחדשנית במילוי של מחית עדשים שחורות מתובלות בסגנון מזרחי. טעים ומפתיע..אף אחד לא יחשוד מה יש בפנים.. גם בריא וגם טעים ואפילו ילדים אוהבים את זה.

את הבסטיל או הפסטל המקורי מכינים עם מילוי של בשר טחון מתובל היטב. הצמחוניים או הטבעוניים נוהגים להמיר את המילוי לפטריות (שזה מושלם!), אני גם מכינה עם פטריות ופעם עם תירס.אבל הפעם החלטתי להפתיע.. עם עדשים שחורות.. כן, כן.. קצת מוזר אבל כאילו שזה היה מיועד להיות כך מלכתחילה.

במתכון יש הסבר מפורט איך להכין ובאיזה שלבים. המנה לא קשה להכנה אבל בנויה בשלבים, לכן יש צורך בזמן וסבלנות..אבל קטן עליכם..בטוחה שתצליחו.

מתחילים?

בסטיל – פסטל טבעוני /אתי משה-חביב:

למעטפת:
3 תפוחי אדמה גדולים מאוד
כף שמן
כף מרק עוף

למילוי:
1/2 כוס עדשים שחורות
2 כוסות מים רותחים לבישול
מלח (מעט)
פלפל גרוס- לפי הטעם
כפית מלאה כמון
כפית מרק בצל
טיפה כורכום

לציפוי לא טבעוני:
2 ביצים טרופות
כוס קמח- בפסח להמיר לקמח מצה
מלח ופלפל
(הכמויות משתנות בהתאם לתהליך הציפוי שבחרתם. אם שמים קמח קודם ואז ביצה אז יש צורך בתוספת ביצים, אם הפוך אז יש צורך ביותר קמח. תתחילו עם הכמות הכתובה והוסיפו בהתאם על מנת שלא תזרקו חומרים לחינם)

לציפוי טבעוני– למרוח מעט מים (במקום ביצה) ולהעביר לקמח ומשם לטיגון.

לטיגון:
שמן קנולה

פסטל / בסטיל טבעוני. מוכנים לפני ציפוי וטיגון.
פסטל / בסטיל טבעוני. מבט פנימה.

הכנה:
הכנת המעטפת:
בסיר עמוק לשים את תפוחי האדמה עם מים שיכסו כמעט את תפוחי האדמה. לבשל עד שתפוחי האדמה ניהים רכים (תנעצו בהם מזלג וכך תדעו אם הם רכים או לא- אם המזלג נכנס בקלות אז זה מוכן). שמוכן לזרוק את הצים ולסנן את תפוחי האדמה. להעביר את תפוחי האדמה לקערה גדולה ולתת להם להתקרר. שמתקררים לקלף מהם את הקליפה ולמעוך עם מועך פירה למרקם חלק, להוסיף את השמן ואת המרק עוף ולערבב. רצוי ללוש עם הידיים. מתקבלת עיסה רכה וקטיפתית.

הכנת המילוי:
להשרות את העדשים במים רותחים לחצי שעה-שעה. לסנן ולשטוף ולהעביר לסיר עם 2 כוסות מים רותחים. לבשל על אש גבוהה עד רתיחה ולהנמיך ללהבה נמוכה. מרגע רתיחה לבשל כ 20 דקות. לאחר 20 דקות להוציא מכסה ולבשל 2 דקות נוספות ללא מכסה,לצמצום נוזלים אחרונים. להוסיף תבלינים ולערבב. תוך כדי ערבוב תראו שהעדשים נמסות ונוצרת עיסה משחתית. אפשר גם למעוך עם מזלג או מועך פירה ואפילו לטחון. אני פשוט ערבבתי ותוך כדי ערבוב זה התרסק. להניח בצד לקירור שיהיה קל למלא.     תוספת אפשרית למילוי העדשים היא בצל מטוגן או פטריות קצוצות דק. 

הרכבת המנה:
לקחת עם היד מעט מהפירה (המעטפת), להכין עיגול ולפתוח לצורה של פיתה. לקחת מעט מהמילוי (המילוי נוח לעבודה ולכן ניתן להכין ממנו כדורים קטנים למילוי) לשים מהמילוי במרכז המעטפת הפתוחה ולסגור מהצדדים כלפי פנים (כמו קובה), לגלגל בעדינות ולשטח את העיגול (ראו תמונה).
להכין כך את כל הפסטלים ולהניח על קרש חיתוך/מגש או נייר אפייה.
בינתיים הכינו 2 צלוחיות עמוקות- אחת עם ביצים והשניה עם קמח. לטבעוני צלוחית מים במקום ביצה.
חממו מחבת עם שמן – גובה השמן אמור להגיע לחצי מגובה קציצת הבסטיל/הפסטל.
לטבול את הבסטיל/הפסטל בביצה ואז בקמח או בקמח ואז בביצה (מה שאתם מעדיפים.. בעיניי הבסטיל/פסטל נשאר יותר עסיסי ששמים קודם קמח ואז ביצה). להעביר לטיגון..ככה לעשות עם כל הקציצות שהכנתם.
להעביר לנייר סופג ולחכות שיתקררו. רצוי לאכול שהם צוננים ולא חמים מהמחבת.. המעטפת צריכה להתקרר ולהתקשות ולכן רצוי לאכול בטמפרטורת החדר ולא חם.

במידה החלטתם להכין את המנה טבעונית, כל מה שאתם צריכים לעשות זה לטבול את הבסטיל בקמח בלבד לפני הטיגון, ללא שימוש בביצה או למרוח מעט מים במקום ביצה (לא לטבול במים,רק למרוח קלות על מנת שהקמח ידבק).

מתכון בסטיל / פסטל טבעוני
בהצלחה ובתיאבון, אתי 🙂

אולי יעניין אותך

דירוג
recipe image
שם המתכון
פסטל/בסטיל טבעוני
תאריך פרסום
זמן הכנה
ממוצע
4.51star1star1star1star1star Based on 5 Review(s)

10 thoughts on “פסטל / בסטיל טבעוני

  1. נראה מצויין!תאכלי לאמר לי רק בבקשה כמה יחידות בערך יוצאות? מחכה לתשובתך,כבר יש לי פירה מוכן….תודה וחג שמייח!

  2. אני רוצה להודות לך עלכל המתכונים שלך ושל אמא ,את פשוט אלופה ,מלכה אשרייך את פשוט לא חוסכת במילים ,בהסברים כל הכבוד לך ,מחבקת אותך משימחה והערכה !!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *